Present värdig en 400-åring
I samband med Borås Stads 400 års-jubileum den 29 juni 2021, överlämnades Devil Whirls – skulpturen av New York-baserade Alice Aycock. En skulptur som för tankarna både till naturen och vindens rörelse liksom dansens dynamiska lekfullhet.
En stad kan byggas på många olika sätt, genom att till exempel utformas till ett kunskapscentrum med universitet och högskola, ett kluster av know-how inom en specifik bransch. Genom formandet av spännande arkitektur som både är inkluderande och välkomnande. Genom viljan att skapa en miljö där stadens invånare både trivs och känner att de kan utvecklas, där skola och sjukvård är tillgänglig för alla. Eller som i fallet med presenten till vår 400-åring, genom att tillföra staden offentlig konst. Det gör att stadens självförtroende växer.
För så är det, offentlig konst tillför en stad pondus och ger den en plats på kartan. Se bara vad Guggenheimmuseet gjort med industristaden Bilbao. Sen dess öppnande har staden fått se en strid ström av nya besökare. Besökare som inte är där i första hand för stadens järn- och stålindustri, utan för att njuta av konst och Guggenheimmuseets världsberömda arkitektur. Byggnaden är för övrigt inklädd i titanplattor, så jo – ett visst mått av metallintresse verkar även dagens besökare ha!
Här i Borås har det hänt något med staden sedan den första skulturbiennalen invigdes 2008. Kanske har vi blivit mer vana att se konst i vår närmiljö, när vi skyndar över Stora torget eller till exempel passerar förbi högskolan. På vart och vartannat hus har vi möjlighet att njuta av street art av konstnärer i världsklass, bilder som gör det offentliga rummet till ett gigantiskt utomhusgalleri. Konst tillgänglig för alla.
Stadens självförtroende växer. Det ena leder till det andra, kunskap attraherar företag, företag attraherar människor. Människor attraheras av kultur och kultur skapar kreativitet, kreativitet skapar företag. Så här skulle vi kunna fortsätta – det vi vill säga är att det här är vårt sätt att bidra till ett starkare och djärvare Borås, vårt sätt att bidra till bygget av en stad som med jättesteg är på väg att kliva rätt in i framtiden.
Hipp hipp hurra och grattis Borås till dina nästa 400 år!
Devil Whirls är en donation av Joakim Hedin, Paul Frankenius och Sparbanksstiftelsen Sjuhärad.
Alice Aycock, född 1946, är bosatt och verksam i New York. Hon började som ung och nyutexaminerad konstnär arbeta med Land Art. I denna övervägande mansdominerade genre fick hon tidigt ett erkännande och hon räknas idag som en kvinnlig pionjär inom skulptur. År 2018 erhöll hon den prestigefulla utmärkelsen Lifetime Achievement Award in Contemporary Sculpture.
Foto: Johan Lindskog
För Alice Aycock är ett verks placering viktig, ingenting existerar i ett vakuum, därför måste platsen noga övervägas. Hur ser omgivningarna ut, var befinner man sig och på vilket sätt möter man skulpturen. På grund av den rådande situationen med reseinskränkningar i samband med Covid-19, kunde inte arbetet med att hitta en placering göras på plats i Borås. Istället fick Aycock och hennes team ingående studera kartor och bilder från Google Earth över Borås och lämpliga positioner. I samarbete med en projektgrupp i Borås enades man till slut om en placering vid Resecentrum.
Foto: Johan Lindskog
Devil Whirls ingår i ”The Turbulence Series” där Aycock försöker visualisera vind, luftrörelser och energi – extrema väderfenomen som kan uppfattas som både skrämmande och okontrollerbara, samtidigt fascinerande. Av skulpturerna i serien är Devil Whirls den mest lekfulla. Förutom att undersöka vinden, tornadon, för skulpturens konstruktion även tanken till den dynamik och glädje som återfinns i dansens rörelse.
Foto: Johan Lindskog